Thursday, May 07, 2015

Hikmah Check In Di Hospital



Awal taun da check in kat wad.
Alhamdullilah atas dugaan ini.
Adik kena tahan wad sebab batuk and kahak banyak.


Nafas normal adik memang tacky. Tapi bila da batuk teruk ni breathing dia jadi worst.
BS call suruh amik bawak pegi hospital.
Aku da get ready a few thing before amik adik dari uma BS.
Sebab dah boleh agak malam ni mesti kena masuk wad.
Nak tunggu apak bawak barang bagai memang lambat.
Jadi kena survive sendiri.




Mula masuk dapat wad biasa 4 bedded. Skang dorang praktis bagi baby cot dengan katil complete if baby breastfeed sahaja. Aku kan lurus...bagitau saja adik tak BF da. Terus dapat baby cot and folded sofa bed. Tak lah sofa sangat pun. Lebih pada kusi lipat je.
Masak lah aku sakit pinggang 2-3 hari nanti.
Kalau tau aku cakap je adik BF lagi. Hehe


Tapi kalau da rezeki tak ke mana kan?
Disebabkan adik admit sebab batuk kahak and no lungs infection so doc pakar suggest pindah ke isolated room since bilik tadi ada 2 toddler yang bronchus and pneumonia. Doc takut nanti adik tetiba kena infection. Adik kan ada masalah jantung. Dapat lah layanan istimewa sikit. 





Terus selesa kami malam tu. Hehe cuma nya bosan lah tak ada geng nak sembang...bancuh kopi sama2. Last year masa zara admit dapat jugak kawan baru kat wad. Adik masuk wad ni pun sebab nak dapat regular neb saja. Lain2 tak ada masalah. Mak nya tak lah stress sangat. 


Ntahlah bila fikir2 balik...
Ada hikmah nape masuk wad. Buat apa nak stress sangat. Allah dah permudahkan dah senangkan urusan selama aku duduk dalam wad dengan adik. 
Duduk wad da tentu aku tak payah masak. Haha
Makan 6x sehari...(HAT Mizan jelaa)
Biar lah gemuk tak ada mood nak kurus buat masa ni. 
Bahahaha






Dapat pulak bilik sendiri.
Ko nak kaki ayam ke tak nak pakai spender ke suka hati jelaa.
Tak ada sepa dalam tu.
Baju adik hospital bagi. Petang apak datang aku tinggal bagi je baju kotor. 
Tak payah susah2 aku nak basuh.
Kannnnn....

Ok apa...sesekali feeling positive kena masuk wad.
Adik pun alhamdullilah tak banyak ragam.




Tengok si zara dalam baby cot ni teringat plak last year dia admit.
Da besar panjang rupanya anak aku ni. Tinggi pulak tu.
Rasa nya dulu tak laa over palang ni. Bila dia berdiri....aku macam Woooooo ni bahaya kalau biar dia menebeng tepi pagar tu. 
Ni dia gigih nak turun dari cot tu. Bajet katil tu rendah lah.
Macam nak roboh pagar dia tonyoh dengan bontot.
Haha adoiii








Macam biasa kalau masuk HAT ni mesti ade sesi analysis dan kajian oleh bakal doc tentera. Adik suka lah sebab ramai orang melayan dia. 
Macam biasa jugak time ni lah mak kena tadah telinga dengar apa komen and analisis awal dari pensyarah dorang ni. 


Doc cakap...
Kepala adik da kuat tapi leper. 
Boleh mengiring tapi tak meniarap lagi.
SSD dan mungkin mata kiri boleh jadi lazy eyes.
Kaki tak kuat lagi.
Possibility anak aku menghidap Cerebral Palsy (CP).

Ok thank you doc for your assessment.
InsyaAllah i will do my best to take care my baby.
InsyaAllah saya serah pada tuhan dan yakin bahawa anak no.2 saya ni ok dan tak mengalami CP seperti yang doc jangkakan. 

Tak apalaa...doc tu pun kafir. Mak layankan jelah.
Yang best bila bakal2 doc ni dok pulun apa nak concise kan penyakit adik.
Since diagnosis nya berjelar2 kan.
Cewah....time ni lah mak nak gebang kan.

Aku pun cakap lah...
Anak saya ni Congenital Heart with Single Vertical.
Dan2....mereka jawab...

"Haaa yang tulaa sebenarnya saya nak cakap"

Jangan tengok aku sebelah mata yer.
Mak ni da berpengalaman.
Boleh jadi doc tau tak.



Doc Kamus Perubatan jelaa.
Kakakaka
-___-





Affe Hussin
Affe Hussin

Affe Effie Afie. Mom of two special adorable kids. This is my personal journey on raising my kids. Follow me if u like my writing. TQ

No comments:

Post a Comment