Tuesday, March 10, 2015

School Progress III : Autism




After a few therapy session tetiba aku baru perasan kat slip teacher di Great Life apply ASD program kat Zara. Autism Spectrum Disorder (ASD)





I'm not surprise.







Walaupun bukan pakar yang konfemkan hal ni aku as a mom actually da notice beberapa ciri yang ada pada zara. Autism ni ada banyak jenis. Tinggal lagi dia severe or mild or sikit2 je. Ketara dengan tak je.


Referred to entry progress zara taun lepas. Kat situ aku da bole rasa yang dia lain sikit. Paling obvious..

1. suka terbalik2 kan barang repeatedly
2. toys pun dia suka satu dua je.
3. tak boleh satu benda berubah. Example...tukar botol susu. Dia sanggup tak minum.


Some autistic kids yang ada suka susun barang then kemas and susun balik. Ade yang suka tutup telinga. Kibar2 tangan terkinja2 (this one memang zara love to do it). Karakter tu ada macam2 and kita as parents kena always aware dengan perkembangan anak2. Macam adik....insyaallah ok so far.



Why I'm not surprise?


Ntahlaa...mungkin aku da terbiasa dengan autism environment since anak buah laki aku si Damia tu disahkan severe autism. Tapi tak lah aku nak mengiyakan yang zara tu autism sebab belum ade apa2 confirmation dari pakar pun. Lagipun quite hard nak determine secara specific. Kena tunggu dia 3 years plus lah kot. Melainkan ketara ya amat. Zara aku tengok ciri2 tu ada sikit. Kalau da ditakdirkan aku terima dengan hati terbuka. Aku bersedia InsyaAllah. Da pun nama nya anak aku. Terima seadanya :-)


Actually aku agak puashati dengan terapi yang Great Life ni buat. Approach yang teacher tu ajar. Betul2 nampak perubahan and progress pada zara. Mak mana lah yang tak happy kan. Paling surprise bila zara da kurang menangis and dengar arahan. So...i believe the qoutes "Sikit2 lama2 pandai lah". Hehe



  Ya.....pandai tepuk2 pintu nak kuar. Rebel kata nya






Nampak tak tu? Walaupun menangis...keje tetap buat. Da pandai masuk kan block dalam box. Paham bahasa sikit. Eeeeiiii mak is happy! Teacher dia baru lepas buat wrap session. Tu pasal half naked. Hehehe








Teacher cuba seek attention zara with bubbles. Nampaknya dia tak minat pun. Pandang pun tak nak. Tak apa....sabar pasti ada hasil. Setakat ni zara tak lagi menangis terlentang kat lantai macam hari pertama sekolah ritu. Nak suh dia tiup bubbles tu memang tak reti lah dia. Yang penting teacher and mak nya sabar.


Budak macam ni takes time nak adapt something yang dia tak penah buat. Kita kena always encourage. Apak zara tak sabar nak dengar zara pandai bercakap. Kadang macam down jugak bila apak asik repeatedly said "bila nak bercakap ni?".....


Tak sedih malah bersyukur. At least zara's condition tidak lah seteruk orang lain. Aku banyak tengok anak2 orang lain yang mana ada keadaan lebih menginsafkan. Kalau kita rasa susah...orang lain lagi susah. Dont compare ur kids with others.


Alhamdullilah aku sangat bersyukur dan terima dugaan ni dengan tenang kalau da itu takdirnya.


Good progress. Keep it up baby! ^_^






Affe Hussin
Affe Hussin

Affe Effie Afie. Mom of two special adorable kids. This is my personal journey on raising my kids. Follow me if u like my writing. TQ

2 comments: