Monday, December 29, 2014

Episod IJN







Last week is adik 2nd appointment kat IJN. Musim christmas....peads area lengang je. Patient tak ramai..semua da bercuti. Agaknya laa kot. Based on other experience...kena datang awal untuk amik no. Kami sampai jam 8.30 am and dapat queue yang ke 4.


Rasa macam da cukup awal. Rupanya ade lagi awal. Yelaaa ade yang datang dari jauh. Dugaan masing2. Consultation amik masa setengah jam or more. Depends follow up apa. 


Pakar jantung adik is Dr. Hasry...baik doc ni. Dia explain again condition adik. Based on their study adik memang kena operate bila usia around 8 months plus. Kes dia unik sebab he only have 1 chamber yang berfungsi. Whatever plan pun tak kan bole menjadikan chamber adik tu normal macam orang lain. Sampai akhir usia adik will depends dengan 1 chamber. 


Sedih hati menusuk2 rasa bila doc bagi gambaran cycle hidup adik kelak. Doc cakap injap kiri adik tak function which kiri ni injap kuat. Kalau CHD injap kiri berfungsi kira bole membantu dan condition dia tak teruk. Tapi kes adik ni doc tak bole nak bagi gambaran yang positive. 


Next week adik kena admit ward sehari untuk buat CT Scan. After scan tu doc akan tengok result salur darah and others untuk proceed 1st surgery iaitu Fontant operation. 



Xbole nak bayangkan adik akan dicucuk2...ditebuk leher untuk masuk 4 wayar kecik. Ya Allah....berat aku nak terima semua ni. Tak sanggup....betul aku tak sanggup tak mampu nak tengok adik derita. 


Aku bersyukur sebab ade benda lain Allah mudahkan untuk kami. Lepas ni kena fikir macam mana nak jaga adik. Keje?? Bole ke anta ke BS? Rezeki ade di mana2....tapi aku tak boleh nak teruskan macam aku jaga zara dulu. Unpaid a year and cuti lagi. Komitmen banyak skang and aku tak tau ape yang terbaik aku bole buat. Buntu......



Affe Hussin
Affe Hussin

Affe Effie Afie. Mom of two special adorable kids. This is my personal journey on raising my kids. Follow me if u like my writing. TQ

No comments:

Post a Comment