Wednesday, July 31, 2013

Food For Preemies




I just introduce food to izara. actually tak bape nak tau apa nak bagi. so my kak ipar ajar lah sikit2. tu pun tak lah reti sangat. seriously rasa tak pandai masak tiba2. hehehe


kalau nak ikutkan kira da lewat sangat aku kenalkan makanan pada zara. yelaa serba salah dibuatnya. before discharge ritu masa aku tengah meroyan dok KK8 tu aku ada tanya doc boleh tak supply food untuk zara. dorang tak kasi sebab takut usus belum ready.


sebab zara asik melalak nangis macam lapar. minum susu je tak cukup. da lah susu kat sana 3 jam sekali jer. aku pun jenis patuh taat setia dengar cakap doc. kalau lah aku tau kan........itu kalau.


so aku gugel and searching lah apa food yang sesuai untuk zara. aku jumpalah website ni. before this aku tengok di annabelkarmel punya website. ni pun sebab aku follow Dr. Halina tu. hehehe best tau annabel ni punya suggestion recipes. kira macam sebelum kau masak untuk anak tu kita da boleh imagine the taste. so tak ada lah anak kau terkulat2 kan.














so 1st food izara ialah biskut flakey rusk original. seminggu jugak aku try bagi dia makan ni. alhamdullilah ok berak pun alahai sama macam bancuhan biskut ni. Gross! hahahahaha yang penting apa yang dia makan boleh dihadam and dilawas dengan baik. tu jer target aku.....


but i was wrong in way to introduce food to her. bila pikir2 balik...kalau lah tau aku ikut je cakap orang tua2. yelaaaa dorang ni kalau baby asik nangis meragam je disuapkan nasi! aku mana lah nak ikut sebab takut kan si izara ni baby prem....maybe ade banyak pantang larang. tak berani. izara ni apa yang aku perasan jenis tekak yang kalau dia da suka benda tu da tak nak benda lain. so totally dia memang tak kenal apa itu NASI. tak kan nak makan biskut je kan? cabaran buat aku untuk dia suka bubur or something homemade not a canned food.



masa 1st appointment doc yang check zara terkejut aku tak bagi dia makan apa2 lagi. actually da start bagi biskut tu tapi buat2 macam tak penah lah. biasalah kena buat backup plan. yelaaa kang kita mengaku kena marah pulak. serba salah tau tak. doc explain.....we should start feed her when she's turn 6m.o and no need to wait the corrected age since zara tak ada masalah feeding dari lahir lagi. hurrmmmmm harap aku masih belum terlambat.






so here it is...i made plain porridge with carrot puree. memandangkan aku tak puasa maka aku rasmi dulu nak test sedap ke tak. hahahaha pada aku sedap sebab carrot tu manis2 sikit. bubur je plain. nasi ni salah satu harapan nak bagi berat naik. hopefully dia suka lah.


malang nya.................buang juga. menyembur2 dia kuar kan. terer gak anak aku ni sembur2.


bersabar lah hati. usaha tangga jaya.


p/s: Izara.....tekak tu tak nak matsoleh sangat yer sayang. mak and apak mu ni tekak jawa melaka. kamu jan tetiba selera istimewa yer. ^_^



Affe Hussin
Affe Hussin

Affe Effie Afie. Mom of two special adorable kids. This is my personal journey on raising my kids. Follow me if u like my writing. TQ

4 comments:

  1. biasanya mmg mcm tu.. mula-mula tak nak,nnt da biasa,bolehlah..akak selangselikan dengan yg lain..contoh bubur+bayam ke..tapi pastikan tekstur halus..hehe..Noey pun tak reti sangat tpi ada la pngetahuan ckit..

    ReplyDelete
  2. dulu kalau masak bubur, mesti buh garam sikit bagi rasa...kalau kosong sangat pun takut budak x nak sebab dia dah rasa sesuatu yg sedap sblm bubur nasi tu kan

    ReplyDelete
  3. Biskut tu x manis ke? Errr... rasanya xleh buh garam la mak asydhia. Perut budak x ready. Kalau budak dh start rasa yg sedap, kena re train balik. Kalau ikutkan, plain porridge ngan carrot mmg sedap la kan. Mybe izara belum ready. Try la slowlu

    ReplyDelete
    Replies
    1. mama....kalau ikutkan memang tak elok buh garam. tapi dia ni memang tak nak langsung makan bubur kalau tak ada lemak2 sikit. plain memang dia tolak bulat2. skang da kena bagi makan cmne skali pun. :-)

      Delete