Tuesday, June 11, 2013

Toys For Izara






Kali ni nak share toys yang aku beli untuk Izara.


Dulu aku mana lah tau toys yang sesuai and function toys tu. sebab dok wad lama...kak doncet kasi pinjam barang2 dia yang lama. bagi adik pakai kata nya.


toys 1st yang aku letak dalam cot is benda alah ni. aku tak tau apa nama dia. but come 1 set with the rocker. beriya lah aku nak train izara since doc cakap mata dia da ok and need some exercise to stimulate both eyes. 




tak lama sangat dia fokus. selebihnya dia juling2 dan beliak kan mata. and her eyes rolling 360 degree tak tau apa dia pandang. sekali tu masa doc round and check doc nampak lah toys ni. dari jauh macam meriah. datang dekat look pale.


kena saun dengan doc. kata nya kaler binatang2 tu too pale. tak ceria and memang izara tak akan fokus kalau macam ni. laaaaaa kesahnya! tapi memang betul pun. bila tengok lama2......hurmmm pale and not interesting at all to look at. patut ler dia buat bodo jer....





lantas petang tu call apak nya suh beli kan toys emergency kat JJ AU2. yelaaa tak nak buang masa. satu hari amat bermakna pada baby prem u know. satu hari mainkan peranan penting untuk every progress dia. sebab tak nak lambat2kan train her eyes and ears.


aku gugel laa toys yang sesuai. tapi kalau kat JJ ni seingat aku tak ada toys yang aku nak. kalau da tak boleh sabar memang beli jelaa. nak beli online tak ada sepa plak yang tunggu kat uma nak collect.







jadi macam ni laa kalau suh ayah yang pegi beli dan pilih. tak pelah....boleh lah dari tak ada langsung. yang boleh pakai is Fisher Price je buat masa ni. aku mintak yang lain. lain yang apak nya amik. kata nya memang tak ada choice pun. betul jugak.


yang aku tak tahan......aku suh dia beli hand wrislet. alaaa toys yang gantung2 kat tangan or kaki tu. boleh bapak nye beli toy katak hijau yang ade circle tengah2. hahahahaha pastu bunyi dia alahaiiiiiii kentut izara kuat lagi. tak apelah yang lain tu boleh guna bila dia da pandai nak grab and pegang barang.



haaa bila da gantung benda alah ni.....siyes sangat membantu and she is looking and focusing on that thing. kebetulan ada orang bagi hadiah mainan kepala mickey mouse yang mengeluarkan lampu lip lap. lagi laa sangat2 membantu. rasa berbaloi bila kita bersabar and dapat tengok hasil nya depan mata. Skang da tau so aku banyak pilih mainan yang bright gitewww. baby memang akan respon pada bright colors.


awal2 macam ni dia akan respon to black..white..red. now izara da up progress lagi to the very shocking colors. and alhamdullilah.....skang dia da bole memerhati pergerakan orang. now.....its ear turn. nak kena cari toys yang ada macam bell. susah nak jumpa skang ni.


nak beli toys skang pun kena survey2 harga jugak. sebab ada yang terlampau mahal. like Fisher Price ni laaa. da desperate beli je satu. ni jelaaa kot sekali beli brand ni. mahal bebenor ler. pada aku toys ni sama je benda nye. tinggal ada brand ke tak. kalau beli di pasar malam pun ok sebab function nya sama.


like this....



 
 
 
kalau tak silap di kedai buku popular ade jual yang macam ni. tak mahal pun. tapi biasalaaa bila kita cari dia tak ada. bila kita tak nak.....melambak.



Peace



Affe Hussin
Affe Hussin

Affe Effie Afie. Mom of two special adorable kids. This is my personal journey on raising my kids. Follow me if u like my writing. TQ

2 comments:

  1. kalau izara dh pakai pegang boleh je beli yang ada bunyi2..kat big aeon pun ada :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pegang baru sikit2 laa mak. Cmne eh nak bagi dia kiat pegang barang? Hurmmmm

      Delete