Monday, March 11, 2013

Hari Tua




So...this is it


A month of searching...surveying. Bertahun2 merancang....akhirnya ke kampung halaman juga kita yer bang.






Insyaallah....semoga segalanya dipermudahkan. actually.....aku berkenan rumah lain. macam biasa....pakcik nak rumah ni jugak. akhirnya....redha dan rela hati aku book rumah ni. rumah ni kecik sikit berbanding rumah di Jeram Perdana yang kami tengok last few weeks.


Rumah di kawasan melaka tengah. belakang Telok Mas dan depan sikit da masuk Pernu. nama taman is Taman Bukit Larang Indah. aku da book RM500 sebab keje gomen kan. kalau private book RM1k. oklah selamat RM500 sementara waktu. 


berkeluasan 35 * 70  dan ada tanah ciput sikit. jenis cluster teres yang mana dapor betemu dapor. bilik 4 and bilik air 2. rumah ni dia buat green konsep where dia bina satu tempat tadahan hujan. so air tu boleh laa digunakan untuk siram2 pokok ke..apa2 lah. not bad...





rumah aku peten yang ni. tanah lapang tu corner lot. masa buka tanah ritu..harga corner lot ialah 260k-280k. skang sudah 348k dan sold out. tanah di bukit larang ni boleh tahan mahal pada aku lah. sebab dia dok kat tengah2. nak ke bandar melaka pun senang...nak ke muar pun senang. sebab dia dekat dengan Lebuh AMJ. jadi paham2 laa harga nya.







kalau corner lot memang untung. tanah dia spacious jugak. boleh renovate kalau ada duit lebih. yang pasti corner lot semua chinese da beli. masa tengok rumah ni agent ada so tak boleh nak galak amik gambar sangat. kena laa buat malu2 sikit snap tu. agent said...masa launch rumah ni harga 183k and masa tu ade rebat 10k. 


kira aku ni kes2 lambat dapat news....but still in promotion. dapat rumah ni dengan harga RM203k. tolak discount 5k. tambah tolak itu ini include mark up loan semua total around RM210k sahaja. not bad and under budget. so duit lebih lagi boleh topap untuk interior..perabot and such.







bab dapor aku memang suka. sebab dia luas dan terus dapat idea nak design macam mana dapor nie. tapi pikir2 balik...lama lagi nak pindah pun. so boleh kumpul duit and renovate sikit2. kata nak tua kat melaka kan.





banyak2 part dapor and toilet aku tengok dulu. bilik2 semua aku rasa standard. kitchen ni paling penting sebab kat sini lah aku nak masak nak meluah perasaan. so tempat harus selesa spacious sikit. and aku tengok uma teres paten skang mesti nak buat laman kecik kat tengah dalam rumah. ko boleh buat kolam ikan kecik laaa kat situ.






tapi ciput jelaaa. kalau rumah Jeram Perdana tu puashati sikit nak buat kolam ke air terjun untuk ikan2 ke oklaa. hehehe so i was thinking maybe nanti ade duit aku nak renovate jadikan dining hall je terus. aku tak bape suka meja makan tayang depan2 sangat. *macam duit banyak nau*



nak menambah angan2 lagi...aku saje tanya agent bape harga rumah kalau fully furnished. RM268-RM280k depends on design and perabot apa yang kita pilih or ID yang decide or boleh juga amik design rumah contoh bulat2. peluh jantan dengar. boleh tahan jugak kos ID ni. beli tu ini je mau 20k. pasang grill..electricity bagai da kena ready RM7-8K. fuhhhhh....peluh2x. memang kena survey betul2. insyaallah boleh dapat yang berbaloi kan.







living hall dia agak sempit sikit. muat2 laa aku laki bini dan anak beranak nak selit2. maklumlaa masing2 saiz comels. tapi laki aku suka sebab senang nak kemas. lagipun dia yang nak mengemasnya kan. pakcik tak bape berkenan rumah 2 tingkat sebab nak jaga leceh. kata nya.....dan....dia takut hantu. hahahahaahahahahaha kemas kat bawah atas berbunyi. jeng...jeng...jeng....


eh betul jugak. aku ni da ler penakut tahap gaban. seram laa plak nanti rumah besar2 dua tingkat. pastu sunyi. ade hikmah jugak beli setingkat ni. ekekekeke






actually.....aku suka uma ni. bukan tak berkenan langsung kan. cuma....kawasan nya sangat berkonsep sedara mara. baru kuar sejemput depan tu terserempak dengan kakak ipar. kua depan sikit lagi nampak anak buah. 5km je terus sampai rumah mak mertua. betapa kuat silaturrahim di sini. tak gitu?



apalagi.....kumpul lah duit ye adik2 untuk memiliki hiasan rumah yang gojes2 macam dalam majalah anjung seri tu. jan sampai makan megi. jimat biar bijak sikit. pesanan untuk diri sendiri. insyaallah by 2015 rumah ni dijangka akan siap.dan.....bermula laa episod komitmen yang baru. home sweet home...




Affe Hussin
Affe Hussin

Affe Effie Afie. Mom of two special adorable kids. This is my personal journey on raising my kids. Follow me if u like my writing. TQ

45 comments:

  1. salam... masih ade lagi tak rumah kat taman tu? tq..

    ReplyDelete
  2. salam... masih ade lagi tak rumah kat taman tu? tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak pasti. kena tanya developer Teladan Setia kat batu berendam. rasa nya ada banyak phase lagi tengah nak naik.

      Delete
  3. Salam, saya siti..salah seorang pembeli di Taman Bukit Larang Indah..bolehlah kita berkenalan satu sama lain nnt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke...salam perkenalan. U lot no bape?

      Delete
    2. no lot umah i PT 2734..u pulak...skrg duk mane? melaka ke?

      Delete
    3. uma i lot PT 2800. macam sebaris je kita? hehe saya dok KL. saja beli mana tau dapat tukar sana

      Delete
  4. ye ke..sy tgk plan umah..umah awak bertentang ngan umh sy..dekat gak..xsangka pulak..oh.duk KL..keje sana la..sy mmg duk mlk, alhmdulilah husband pun bru dpt tuko dr Johor ke melaka..rezeki katakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaaaaa pasni tukar2 lauk lah kita. hopefully ada lah rezeki nak pindah nanti. hehe

      Delete
    2. hehe..In Sha Allah..Harap2 gitu la yer..keje kat kementerian mane?

      Delete
  5. Replies
    1. hi bam_planters. awak lot bape? dapat harga sama mcm sy ke lain?

      Delete
    2. Sy lot pt2859.. corner lot..

      Delete
    3. Sy dpt harga mahal.. rm295k..

      Delete
    4. mahal pun bebaloi kalau dpt corner lot tu. sy cukup bkenan

      Delete
  6. Tula.. mula tu dah abis.. skali ada plak.. terus booking.. huhu

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. hai amna... nice to know u :-)

      Delete
    2. saya sederet dgn Amna PT2662

      Delete
    3. hye...sy pt 2698..dkt lah kite eh? hehehe

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
  8. Salam perkenalan uolls....

    Saya pun beli rumah kat situ gak...
    korang dah dapat kunci ke?
    Bila boleh masuk rumah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi ady...

      Kunci lom dpt. Kata nya feb 2015 nnt baru siap. Awk lot mana?
      Sy pt2800
      Excited ni hehe

      Delete
    2. Sy lot pt2738. X jauh la dari rumah awak n siti pazilah. Tak sabar gak nk masuk rumah baru. Selamat berjiran.... :)

      Delete
  9. Salam jiran2 semua, saya ada contact teladan mggu lps..CF katenye dpt 2 minggu lg so bln dpn la masuk rumah baru.. by right kita akan dapat LAD (Liquidated and Ascertained Damages) kn? kalau sapa2 ada info mohon share ok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam khalid. Ya TS pun ade kontek i bgtau nak bank in duit. Excited nya nk dpt kunci uollss!!! Oh btw, nanti bole tukar2 kontek num. Senang nk share info.

      Delete
    2. Siap kontek nk bank in duit tu..mana aci TS xde kontek saya pun..saya add u dlm google+ ok

      Delete
    3. I pun tak tau tiba TS call. Hehe bagus gak klu x nanti lost. Dun worry later dorang kontek laa tu.

      Delete
  10. Alhamdulillah, sy baru dpt notice (tarikh 5/3/15) utk ambk kunci..camne ne dgn jiran2 lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum. Da dpt kunci ke.

      Delete
    2. Blum lg. Nk tny laa ade x dlm agreement state bila exact tarikh patut dpt kunci x? By right mmg kt akn dpt LAD tu? Sy da follow up ngn TS sbb seingat sy feb 2015

      Delete
    3. Blum lg. Nk tny laa ade x dlm agreement state bila exact tarikh patut dpt kunci x? By right mmg kt akn dpt LAD tu? Sy da follow up ngn TS sbb seingat sy feb 2015

      Delete
  11. sepatutnya LAD tu dpt dprd tarikh agreement SNP. So calculationnye berapa hari lewat dr tarikh tu. Kalu x silap gini kira2 nye:
    10% drpd harga rumah / 365 hari X bilangan hari lewat.
    Cth mcm saya agreement 12 November 2012 so bilangan hari lewat setakat 19 Mac 2015 = 127 hari
    harga rumah RM260680.00 jadi:

    260680 X (10/100) /365 X 127 = RM9070.24

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok sy kn tgk blk agreement snp. Last friday TS contact sy utk collect kunci tp kn setel cukai tanah n pintu about RM160 and kn penalti sbb snp submit lewat rm2199. Ade sepa2 kn penalti mcm sy x? Heran sbb rs nya snp submit on time. Sy gugel mostly experience on LAD. Late snp submission mcm rare. Bole buat pgurangan ke cmne? Huuuu need an idea

      Delete
  12. Assalamualaikum....

    Bestnyer tgk ramai jiran2 yg dah terima kunci mula renovate rumah masing2.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak lama lagi awak pun akn dapat kunci gak ady. Bawak bersabor ye :-)

      Delete
  13. hi salam semua, saya pt 2651

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi jiran! sy PT2800. Da dapat kunci ke?

      Delete
  14. hye..ramai nye brkampung jiran2 kite ni...hehhe...sy Pt 2698..sape dkat dgn sy? hehe

    ReplyDelete
  15. hye..ramai nye brkampung jiran2 kite ni...hehhe...sy Pt 2698..sape dkat dgn sy? hehe

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah.... Dah dapat kunci hari ni.... Selamat berjiran semua.... :)

    ReplyDelete
  17. Salam... saya baru pas reno rumah saya... area paya rumput melaka... rumah semi d single storey.. 30x48 build up... 40x85 total keluasan... besar la gak.. banyak cermin plak tu :)
    Nak share pengalaman.. scope reno : cornice utk ruang tamu n dry kitchen, kitchen cabinet plus tall unit utk dry kitchen (agak luas), table top for wet kitchen, wiring plus installation termasuk auto gate wiring & door bell, tv panel, tv hanging kabinet, grill utk satu rumah, tambah tembok batu kat wet kitchen plus pintu besi... saya survey 5 contractors... quotation average rm40k.. but finally saya jumpa ah keong... quotation dia cuma rm27k... rumah saya dh 80% complete.. keje kemas... contractor dia pun sume jenis tua2 n experience... ramai gak teman ofis saya dh start mintak quotation dari dia... rasa nak share cuz price dia sgt bagus plus keje pun kualiti... dia cover area melaka seremban hingga ke kl... bley minta quotation for free n compare dgn kontraktor lain... manela tau bley save $$$ :)
    if nak more detail, bley pm saya... 0165444303...saya bley share skali pix umah saya :)

    ReplyDelete