Monday, March 04, 2013

Cari Biarlah Yang Mampu




Antara azam tahun ni. Beli rumah.


masih survey. lokasi adalah penting. samada KL atau Melaka. samada keje KL atau transfer balik kampung. masalah nya......


kalau balik kampung...pakcik nak keje apa di sana. job scope masing2 kat KL saja. dilema......


last2 laki aku cakap kita beli saja. buat harta.....mana tau da tua kelak balik kampung bercucuk tanam dan bina kehidupan emas di hometown. mula2 survey di kawasan melaka. sebab KL memang tak mampu nak beli dah skang ni. boleh makan megi kekdahnya. 


bukan tak survey KL langsung. ada cuma harga nya sangat tak berpatutan dan jauh sangat dari tempat keje. kalau ada yang murah pun tempat nya sunyi. tak sesuai dengan keadaan aku skang. 1st kami ke alor gajah, melaka. area ni tengah membangun. banyak tapak dah naik uma. cantik2.


harga pun da lebih kurang KL. ade tu aku berkenan sangat. tapi harga sudah 350-380k. tak ingat nama kawasan. kalau tak salah Taman paya Emas II kot. cantik...teres dua tingkat. berkenan. tengok harga terus mati impian.





Ni antara umah yang aku survey dan bekenan! Jeram perdana Semi-D. luas 40*80....seriously berbaloi. harga starting from rm218k. ni taun lepas bebulan punya harga. uma ni da siap tinggal bape % lagi nak touch up before nak kuarkan CF. harga skang da RM280k.


one of my frenz da bejaya beli dengan harga RM230k. dapat and book...tolak diskaun bagai. syukur...lega laa dia. aku je masih belum jumpa. actually aku suka uma ni. spacious sangat! siap 2 dining area lagi. jatuh cinta.....


tapi hubs tak berkenan. alasan.....jauh. sangat jauh dari bandar melaka. 





Jeram perdana ni memang terletak kat area kampung2. masuk ke dalam betul lah. yes...memang sangat jauh dari bandar melaka. paling dekat pun kalau nak pegi shopping is Tesco Cheng. nak dekat lagi....ade pekan saja. tapi pekan dia lengkap. Bank..petrol pump semua ada. pada aku.....no problem. pada pakcik its a problem sebab tahap nak berhibur susah.







Tanah luas L shape sampai belakang dapor. puashati uma ni.





Master bedroom.


Bilik tidur ke-2



Bilik tidur ke-3 yang diubahsuai jadi ala2 bilik kaca / music. very nice design



2nd dining area. sebelah tu boleh buat kolam ikan. uma paten skang design dia sebelah menyebelah boleh nampak jiran. besar kan uma ni?






Main dining area.





Living hall yang spacious. adoiiii seriously aku termimpi2 uma ni. seb baik lah da sold out. kalau tak memang aku rebut. melawan cakap suami laa plak. eh..








mau tak berkenan uma ni? tanah dia bukan sikit2. boleh buat tanam pokok pisang. petang2 boleh lepak luar uma layan pisang goreng. oh wow....imaginasi melampau.







aku cukup bekenan tingkap hall yang panjang2 cmni. bekenan gile! boleh bayang kan uma ni besar macam mana. teringin sangat. tak apa...buat survey2 dulu. insyaallah ada rezeki lain. 





porch. boleh masuk 2 biji kete. overall uma ni memang puashati kalau nak beli. cuma skang da sold out lah. mana tau developer nak naik 2-3 lot lain kan. pendek kata...uma ni aku suka tapi sangat jauh. sayang....


aku saja tanya agent...kalau dapor bla...bla...macam ni 7k dapat tak? terkesima dia nak jawab soalan aku. 7k tu dapat lemari setengah portion je kot. 


hati meronta2 nak uma macam ni. ada tanah sikit jadi laa. again...aku nak macam ni... :-)


p/s: ok da bole start kumpul duit nak buat ID. 



Affe Hussin
Affe Hussin

Affe Effie Afie. Mom of two special adorable kids. This is my personal journey on raising my kids. Follow me if u like my writing. TQ

6 comments:

  1. nak mintak MA duit sikit laa nak renovate. hahaha

    ReplyDelete
  2. puas hati dapat rumah besar nie...tp selalunya rumah contoh mmg memikat jiwa...semoga dpt rumah idaman ammeenn

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak...memang puashati. lagi2 kalau ID tu cantik. cuba dia bagi rumah kosong. hahaha ready duit jelaa jawabnya

      Delete
  3. saya dah beli salah satu rumah kat taman jeram perdana ni.. hihihi. aritu baru dapat kunci umah. ada 3 rumah blm ada owner kalau awak berminat (sebab loan pembeli lain tu tak lulus) cuba cari kat mudah.my harga rm292k (luas rumah 5400++ sq ft)

    ReplyDelete
  4. Actually memang nak. Tapi husben not agree sebab jauh dr town. Mimpi2 uma ni okay. Thx drop comment.

    ReplyDelete