Friday, September 09, 2011

sambal sotong pernu




resipi ini mak mertua juga yg ajar. raya taun ni aku yg masak sambal sotong...cuma diarah oleh MIL aje. yelaaa dia tak sihat...jadi haruslaaa mak ke dapur nok!


kire skang aku da tau cmne nak kasi pekat sambal sotong ni. dulu buat pakai tibai je...cair je mcm masak sotong bekuah pn ade kekdahnye. pastu nak kasi lembut lagi..rendam kan dlm air utk beberapa jam before masak. aku kan beli siap..xkoser aku nk bli yg keping2 kering. pemalas...


mengapa display di dalam taperware? sbb akak nk kena balik melaka...sok nye appointment doc nak buka stiches. pas masak terus bungkus. masih ade hati bermain dengan cili. masak dan tengok je pastu. mak xbole makan...sekian...




sambal sotong kampung pernu :-P



bahan :


  • sotong getah (ade org gelar sotong keping..) 3 ekor di potong kecik
  • bawang putih - 5 ulas
  • bawang merah - 5 ulas
  • cili blend - semangkuk (depends kuah nk banyak mana)
  • gula melaka - dihiris2 (agak2..kalau tbanyak manis nnt)
  • garam secukupnya
  • air asam jawa - setengah mangkuk
  • kacang tanah - setengah mangkuk (agak2 sendiri..klu banyak sangat pn tak sedap)

*kacang tanah digoreng dgn api perlahan tanpa minyak terlebih dahulu. pastu tumbuk kacang. kalau blend nnt jadi tlalu hancus plak.


cara :


  1. blend bawang putih dan bawang merah. panaskan minyak. tumis bawang sampai naik bau
  2. masukkan cili blend. tumis cili sampai betul masak lebih kurang dlm 10 minit. kalau cili banyak..lama sikit tumis.
  3. tos kan sotong dan masukkan dlm bahan tumis.
  4. masak sotong sampai lembut
  5. masukkan gula melaka dan garam secukup rasa.
  6. last skali bila sotong, sambal, gula dan garam sebati....baru laa masukkan kacang tadi. 
  7. gaul dan bole hidangkan bersama nasi impit.




Affe Hussin
Affe Hussin

Affe Effie Afie. Mom of two special adorable kids. This is my personal journey on raising my kids. Follow me if u like my writing. TQ

No comments:

Post a Comment