Sunday, September 18, 2011

Kerabu Mangga Yummeh!!




kat dapo aku skg ada bebiji2 buah mangga muda. seswai kan buat kerabu? kecor plak time tga taip ni. mangga2 ni semua mak mertua abg aku kasi. ade pokok kata nya. pulak feberet aku kan...tak tolak punye!
memandangkan skg aku suke beli buku2 ilmiah...byk gak buku resipi aku bedal. thai laaa chef wan laa...dok kat MPH sejam..time nak pilih berangan pandai masak. feeling2 sous chef...alih2 beli 4 buah je. kannnnnnn...tu pun nipis jek. hahaha jadik laaa kan...



resipi ni aku amik dari Aneka Resipi berharga rm9.90 sahaja.....hirisan dibuat secara manual. amaran...bole tecekik kalau makan ngn lahap. kelessss x hirisan mak? ikut trend ni. sedih!


sedap weh kalau layan ngan nasi panas2x. buh kicap sikit. tapi ade laaa dua tiga bahan aku skip. mmm baik ko xpayah tgk buku resipi kan...beli bagai. tak kisahlaa sebab rasa dia tetepppp mabelesss! ni ade lagi 6 biji kat dapo ni haaa..plan nk bawak pegi opis. bajet kerabu ko sedap sgt. hooooyeahhhhhh


Bahan :

Mangga muda 2biji - parut/potong halus
sedikit garam
sedikit gula
50 g kacang gajus - masak atas kuali api perlahan. Jawa bilang sangan. pastu tumbuk kasar.
1 btg bunga kantan - racik halus bunga nya
50 g udang kering - ditumbuk halus.


Cara :

Gaul kan semua bahan tadi. Setel. bole laa hidang dan makan :-)



Affe Hussin
Affe Hussin

Affe Effie Afie. Mom of two special adorable kids. This is my personal journey on raising my kids. Follow me if u like my writing. TQ

No comments:

Post a Comment